ZUAKASIUNIA.8log.pl | Strona: 1.html
Temat: 1927 Iradam
(C) fot. Polskie-auta.pl ">Inż. Adam Głuchowski zbudował kilka cyclecarów własnej konstrukcji pod marką Iradam. Były to konstrukcje oryginalne i postępowe na ówczesne czasy. Niestety, nigdy nie doczekały się realizacji w formie produkcji masowej, fabrycznej. Oryginalność budowy tego cyclecara polegała przede wszystkim, na tym, że silnik był umieszczony z tyłu, a przeniesienie napędu na tylne koła odbywało się bezpośrednio przez oryginalne wałki przegubowe, przedtem nigdzie nie r stosowane. Silnik, sprzęgło, skrzynka biegów,...
Źródło: samochodyswiata.pl/viewtopic.php?t=32234
Temat: Królowa Syrena i inne legendy
Odnośnie dorobku polskiej motoryzacji proponuję przeczytać wspomnienia Witolda Rychtera p.t. ,,Moje dwa i cztery kółka''. Będzie tam i o tym, jak kupiono licencję na Polskiego Fiata, a CWS musiały zaprzestać produkcji własnych aut, i o tym, jak w okresie kryzysu przepadłu Iradam i WM, kto zajmował się motoryzacją w rządzie międzywojennej Polski, jak wyglądał sport samochodowy w Polsce, jaki był odbiór motoryzacji wśród ludzi (łącznie z wiejskimi dzieciaczkami, które podobnie jak dziś, ganiały automobile z kamieniami w dziecięcych rączkach), a także jak wyglądała odbudowa polskiej motoryzacji po wojnie i jak fabryka w Starachowicach podziękowała załogom, które wygrały Międzynarodowy Rajd...
Źródło: forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?t=1656
Temat: "Polska motoryzacja w latach 1904-1945"
...oraz możliwość blokowania mechanizmu różnicowego ułatwiające jazdę w grząskim terenie. W 1929 w zakładach wybuchł pożar, w wyniku którego zniszczeniu uległa m.in. duża partia gotowych pojazdów, a odbudowa fabryki nie została podjęta na wniosek akcjonariuszy. Ogółem wyprodukowano około 200 tych pojazdów. Stefan Tyszkiewicz po upadku tego przedsięwzięcia brał udział we wprowadzeniu do Polski samochodów firm Fiat i Mercedes. 1927 Iradam
Źródło: samochodyswiata.pl/viewtopic.php?t=25566